Błonnik witalny

Niezmiennie od kilku lat wciąż wzrasta zainteresowanie suplementami diety. Produkowane z naturalnych składników są bardzo łatwo przyswajalne przez organizm, a tym samym niezwykle skuteczne. Zawarte w nich składniki odżywcze zmniejszają ryzyko różnych zachorowań. Ogromną popularnością cieszy się błonnik witalny, który w idealny sposób uzupełnia niedobory błonnika w organizmie, pełniąc w ten sposób szereg istotnych funkcji.

Czym jest błonnik witalny?

W naturalnej postaci występuje m.in. w gruszkach, jabłkach, truskawkach, fasoli, grochu, karczochach, bananach, ziemniakach, czy w migdałach. Dzienne zapotrzebowanie na błonnik u dorosłego człowieka wynosi 20 g – 40 g. Niestety nasza dieta jest bardzo uboga w te substancje, co nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm. Błonnik witalny jest naturalnym suplementem diety, który pomaga uzupełniać niedobory błonnika znajdującego się w pokarmach. Uzyskuje się go z nierozpuszczalnych w wodzie i nietrawionych w przewodzie pokarmowym włókien roślinnych. Najczęściej jest kompozycją trzech błonników pochodzących z babki jajowatej, babki płesznik i z nasion lnu.

Owocem jest torebka zawierająca małe różowawo-beżowe nasiona

W naturalnym środowisku występuje w Hiszpanii i na Wyspach Kanaryjskich. Uprawiana jest w Indiach, Pakistanie, USA i Brazylii.
Babka jajowata zawiera dużą ilość naturalnego błonnika, który jest niczym innym jak śluzem zawartym w rozdrobnionych jej nasionach i łupinach. Pod wpływem wody pęczniej, pochłaniając przy tym duże jej ilości. W efekcie zmiękcza konsystencję masy jelitowej, co powoduje zwiększenie jej objętości i pomaga usunąć resztki niestrawionego pokarmu z jelit.

Owalne, jasno lub ciemnobrunatne nasiona

Pochodzi z okolic śródziemnomorskich Europy, rośnie również w północnej Afryce i zachodniej Azji. Często jest uprawiana w zachodniej i południowej części Europy, a także w Polsce. Głównym składnikiem nasion są śluzy 10-15% i białka 15-20%. Roślina wchłania niekorzystne substancje z pożywienia i wodę. W ten sposób substancje zawarte w babce płesznik pęcznieją w jelitach. Uwalniając śluz zawarty w nasionach, zamieniają zalegającą masę w żel, co ułatwia jej przesuwanie w jelitach.

W jednej torebce owocu znajduje się kilkanaście szarobrązowych nasion.

Jest jedną z najstarszych roślin uprawnych występującą również w Polsce, a także najpopularniejszym środkiem medycyny naturalnej. Nasiona lnu w kontakcie z wodą nabierają barwy ciemnobrązowej i kilkakrotnie powiększają swoją objętość, otaczając się jednocześnie dużą ilością śluzu. Mają ogromne działanie, przede wszystkim osłonowe oraz stabilizujące. Zawierają bardzo dużo substancji śluzowych, a także białka o bardzo korzystnym zestawie aminokwasów.

Błonnik witalny a błonnik pokarmowy

Jeden jest wieloskładnikowy, w związku z czym działa w szerszym zakresie, a drugi ma postać bardziej uproszczoną i mniejsze działanie. Błonnik pokarmowy zawiera zwykle tylko jedną lub dwie postacie błonnika, głównie celulozę, pektynę, gumę lub i śluz. W błonniku witalnym jest ich co najmniej kilka. To zdecydowanie podnosi jego wartość.

Zakres działania błonnika witalnego

Rola, jaką pełni w organizmie, jest bardzo szeroka. Przede wszystkim usprawnia funkcjonowanie przewodu pokarmowego, oczyszcza jelita, usuwa toksyny z organizmu. Pęczniejąc w żołądku, na długo pozostawia uczucie sytości, hamuje w ten sposób nadmierne łaknienie i zapobiega efektowi jo-jo. Dzięki temu błonnik witalny jest niezwykle skuteczny w odchudzaniu. Oczyszczając jelita z zalegających w nich nieprzetrawionych mas pożywienia, usprawnia ich pracę i likwiduje zaparcia, a także oczyszcza wątrobę. W efekcie poprawia samopoczucie. Niwelując zmęczenie i senność, wpływa pozytywnie na koncentrację.

Pochłaniając sole kwasów żółciowych w obszarze jelit, korzystnie wpływa na profil lipidowy. Takie działanie skutecznie obniża poziom cholesterolu całkowitego, trójglicerydów oraz „złego” cholesterolu LDL. Błonnik witalny w naturalny sposób reguluje również poziom cukry we krwi, a także obniża ciśnienie krwi. Bogata w błonnik witalny dieta jest zalecana osobom zmagającym się z nadwagą, cukrzycą i miażdżycą. Ten naturalny suplement diety powinien być stosowany zapobiegawczo, gdyż jest skutecznym środkiem obniżającym ryzyko zachorowań na raka i chorobę wieńcową serca.

Zasady uzupełniania diety

Jak każdy suplement diety, również błonnik witalny powinien być spożywany w zalecanej ilości. W początkowym okresie dawka nie powinna przekraczać 1 łyżeczki na 0,5 litra płynu (np. wody, herbaty, soku, mleka, kompotu itd.) Błonnik należy zalać płynem, dokładnie wymieszać i wypić. W takiej formie powinien być przyjmowany 2 razy dziennie.

Po kilku dniach stosowania błonnika dawkę można zwiększyć do 4 łyżeczek dziennie. Maksymalna dzienna dawka nie powinna przekraczać 9 łyżeczek. Wówczas 3 łyżeczki nasion rozpuszcza się w 0,5 l płynu i pije 3 razy dziennie. Błonnik witalny najlepiej spożywać trzy godziny przed posiłkiem lub bezpośrednio po posiłku. Podczas stosowania tego suplementu należy pić codziennie ok. 2 l wody. Ważne, aby nie spożywać preparatu w postaci suchego proszku, ponieważ istnieje ryzyko zablokowania jelit.

Fibre selectFibre Select jest błonnikiem witalnym posiadającym wysokiej jakości składniki. Skutecznie oczyszcza organizm z toksyn, poprawia samopoczucie i kondycję zdrowotną.