dieta jabłkowa

Dieta jabłkowa – jedz jabłka i chudnij?

Nie ma chyba osoby, która nie lubiłaby jabłek, czyli najpopularniejszego owocu w Polsce. Są smaczne i zdrowe, mają szereg właściwości prozdrowotnych. Nie bez powodu powstało powiedzenie – „Jedno jabłko dziennie, a będziesz trzymać się z dala od lekarzy”. Obecnie jest wiele odmian jabłek, dzięki czemu każdy znajdzie dla siebie coś odpowiedniego. Mogą być mniej lub bardziej słodkie, kruche, soczyste, kwaskowate, czerwone, zielone czy żółte. Pomimo tego, że jabłka kojarzone są z grzechem pierworodnym, będącym wynikiem wystawienia na pokusę Adama i Ewy przez węża w Edenie, można je jeść bez wyrzeczeń – są niskokaloryczne, bogate w błonnik, pełne fitoskładników. Czym jest dieta jabłkowa i co warto o niej wiedzieć?

Dlaczego warto jeść jabłka? Co się w nich kryje?

Jabłka są niezwykle smaczne, dla niektórych wręcz za słodkie, po zjedzeniu jednego przechodzi całkowicie ochota na podjadanie między posiłkami niezdrowych przekąsek. Spora zawartość zdrowego i łatwo przyswajalnego cukru jest szybko wchłanianym źródłem energii. Owoce te są dostępne przez cały rok, mogą być długo przechowywane, ich ceny są bardzo przystępne. W zależności od wybranej odmiany, smak jabłka będzie nieco inny. Jabłka obfitują w witaminę C, której organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć, dlatego trzeba dostarczać ją z zewnątrz, najlepiej z pokarmem, czyli razem z bioflawonoidami, co zwiększa jej przyswajalność. W owocach tych nie brakuje witaminy A i K, kwasu foliowego, wapnia, fosforu, magnezu.

Już kilkumiesięczne dzieci mogą zajadać się papką z jabłka. W tym niepozornym owocu znajduje się żelazo, a dzięki zawartości witaminy C zostaje ono dobrze wchłonięte przez organizm. Jabłka stoją na straży dobrego wzroku, właściwej krzepliwości krwi, mocnego układu odpornościowego. Walczą z wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za proces starzenia się komórek. Są źródłem pektyn mających działanie oczyszczające organizm z toksyn. Spora zawartość błonnika sprawia, że zapewniają uczucie sytości na długi czas, chronią przed nagłymi skokami glukozy we krwi – jest ona uwalniania równomiernie do krwiobiegu. Jabłka oczyszczają jelita ze złogów w postaci niestrawionych resztek pokarmowych, co zmniejsza ryzyko rozwoju wielorakich schorzeń układu trawiennego.

Jabłka a odchudzanie

O właściwościach prozdrowotnych jabłek można byłoby napisać wiele, warto po nie sięgać także podczas odchudzania. Jeśli komuś zależy na uzyskaniu szczupłej sylwetki, pozbyciu się zbędnych kilogramów, jabłka będą świetnym wyborem – są niskokaloryczne i gęste odżywczo. Nie ma mowy o pustych kaloriach – w jednym jabłku jest około 90 kcal, w czym mieści się szereg substancji pokarmowych (mikro- i makroelementów). Spora ilość błonnika pokarmowego przeciwdziała nadwadze. Szybkie uczucie sytości, które utrzymuje się przez długi czas, zapobiega sięganiu po kaloryczne przekąski w postaci klasycznych słodyczy. Można pozbyć się zaparć i poprawić pracę jelit. Już samo pozbycie się toksyn z organizmu przekłada się na lepsze zdrowie i mniejszą masę ciała. Łatwiej jest ją kontrolować, zmniejsza się też skłonność do przybierania na wadze.

Powstała nawet dieta jabłkowa, która ma wielu zwolenników. Zastosowało ją już mnóstwo osób i to z bardzo dobrymi rezultatami. Oczywiście jest to dieta restrykcyjna, bo polega na jedzeniu przez cały dzień samych jabłek, dlatego nie może być stosowana przez długi czas. Świetnie sprawdzi się natomiast jako niskokaloryczny post oczyszczający, czego efektem ubocznym będzie między innymi redukcja masy ciała.

Jakie są zasady diety jabłkowej?

Dieta jabłkowa może zostać przeprowadzona na dwa sposoby, w zależności od możliwości danej osoby. Klasyczna wersja polega na spożywaniu wyłącznie jabłek – przez cały dzień nie je się niczego innego. Opieranie jadłospisu wyłącznie na jabłkach nie powinno trwać dłużej niż trzy dni.

Mniej restrykcyjna dieta jabłkowa pozwala na tworzenie menu z różnych produktów spożywczych i ją stosować nawet przez tydzień, chociaż optymalne będzie zwykle pięć dni. Trzeba pamiętać o tym, że nie można przesadzać z ilością spożywanych jabłek, bo zawierają one sporo cukru. Przyjmuje się za maksymalną ilość dwa kilogramy tych owoców na dobę. Wbrew pozorom jest to naprawdę dużo i wiele osób nawet nie będzie w stanie tyle zjeść, bo szybko poczuje sytość. Co więcej, w przypadku nieprzekraczania 800 kcal dziennie, wyłącza się uczucie głodu.

W diecie jabłkowej ważne jest to, aby ograniczyć do minimum spożycie tłuszczów i soli. Przygotowywane posiłki powinny być niskokaloryczne i lekkostrawne. Jeśli menu nie będzie opierać się wyłącznie na jabłkach, to zaleca się zmniejszyć dobowe zapotrzebowanie energetyczne o około tysiąc kalorii.

O czym pamiętać decydując się na dietę jabłkową

Na diecie jabłkowej poranki powinny rozpoczynać się od wypicia szklanki wody z octem jabłkowym, aby pobudzić przemianę materii i przyspieszyć metabolizm, dodatkowo pozbyć się nagromadzonych toksyn z organizmu. Istotne będzie wypijanie co najmniej dwóch litrów wody dziennie, można też sięgnąć po zieloną herbatę. Bardzo ważne jest to, aby spożywać jabłka w całości, czyli razem ze skórką, bo najważniejsze substancje znajdują się właśnie bezpośrednio pod nią. Wychodzenie z diety jabłkowej powinno następować powoli, stopniowo rozszerzając ją o następne pokarmy. Nie można powrócić do dotychczasowych nawyków żywieniowych z dnia na dzień, co kończy się zwykle problemami jelitowo-żołądkowymi i efektem jo-jo. Należy wobec tego wychodzić z diety jabłkowej w sposób spokojny i kontrolowany, stosując dietę lekkostrawną, jedząc małe porcje, z niewielką ilością tłuszczu.

Przed rozpoczęciem diety jabłkowej warto skonsultować się z lekarzem, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania. Może być ona stosowana wyłącznie przez osoby dorosłe i traktowana przede wszystkim jako sposób na oczyszczenie organizmu, a nie stricte jako dieta odchudzająca. Kluczowe będzie dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu.

Zalety diety jabłkowej

Jabłka są bogate w witaminy i minerały, wpływają korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu. W większości składają się z wody, która doskonale nawadnia organizm. Są skarbnicą przeciwutleniaczy, czyli związków o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. O dobroczynnym działaniu tych owoców zostało już napisane na początku artykułu.

Jako że jabłka mają niski indeks glikemiczny, poziom cukru we krwi wzrasta powoli. Dieta jabłkowa dostarcza organizmowi sporych ilości mikro i makroelementów, poprawia samopoczucie, stabilizuje poziom cholesterolu we krwi, niweluje problem z zaparciami i wzdęciami. Można też liczyć na ładniejszy wygląd skóry, włosów i paznokci. Kolejną zaletą będzie uszczelnienie naczyń krwionośnych, hamowanie rozwoju miażdżycy, przeciwdziałanie rozwojowi chorób układu krwionośnego. Szacuje się, że w ciągu trzech dni można schudnąć około 2 kg. Najważniejsze jest jednak to, że dieta jabłkowa działa detoksykująco na organizm, czyli oczyszcza go. Ma korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu, zmniejsza nawet ryzyko rozwoju różnych chorób nowotworowych, w tym raka jelita grubego. Sok jabłkowy działa wręcz antybakteryjne, zabija bakterie próchnicowe, które odpowiadają za nieprzyjemny zapach z ust i niszczenie szkliwa.

Wady diety jabłkowej

Pomimo wielu zalet i bezpieczeństwa stosowania diety jabłkowej, jeśli zachowa się rozsądek i zastosuje ją tylko przez parę dni, trzeba liczyć się z pewnymi wadami. Jest to dieta bardzo restrykcyjna, wyklucza szereg składników pokarmowych. Stosowanie jej przez dłuższy czas zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów żywieniowych. Organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje tłuszczu i białka, czego niestety brakuje w jabłkach. Bezpieczniejsza jest oczywiście dieta jabłkowa, która pozwala na rozszerzenie jej o inne składniki pokarmowe, ale nadal jest ona niskoenergetyczna, nie pokrywa dobowego zapotrzebowania kalorycznego. Samymi jabłkami nie można dostarczyć wszystkich niezbędnych substancji do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dieta jabłkowa nie powinna być stosowana przez dzieci ani kobiety w ciąży. Każda monodieta może powodować szereg nieprzyjemnych skutków ubocznych typu osłabienie, bóle i zawroty głowy, czasem nawet omdlenia. Ograniczona kaloryczności posiłków pogarsza koncentrację i osłabia refleks.

Post Author: PomocnikOdchudzania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *