Zdrowie

Post przerywany – jak wpływa na nasze zdrowie?

Coraz częściej mówi się o przerywanym poście jako metodzie na utratę wagi. Wiele osób uważa, że jest to łatwy sposób na przestrzeganie diety, ale również wygodny sposób na schudnięcie. Post stał się modny dzięki komentarzom niektórych znanych osób publicznych, które praktykują post przerywany w swoim codziennym życiu. Co warto o nim wiedzieć?

Co dzieje się w naszym ciele, gdy pościmy?

Właściwie post jest procesem metabolicznym naszego organizmu, kiedy nie otrzymuje on pokarmu ani składników odżywczych. Proces ten nosi nazwę autofagii i istnieją publikacje naukowe, które wyjaśniają jego działanie. Gdy komórki nie otrzymują składników odżywczych, rozpoczynają proces trawienia podobny do mechanizmu recyklingu, aby uzyskać składniki odżywcze i energię niezbędną do przeżycia. Mówimy o swoistej regeneracji, a proces ten dokonuje się właśnie podczas postu. Istnieją różne rodzaje postu, w zależności od liczby godzin, podczas których nie przyjmuje się pokarmu:

  • 12 h na czczo;
  • 16 h na czczo;
  • 24 h na czczo.

Najłatwiejszym rozwiązaniem jest zastosowanie postu wieczornego po kolacji. Następnie przedłużenie go rano do połowy dnia (w sumie 12 godzin postu).

Kiedy zaczynasz odczuwać efekty przerywanego postu?

Według dietetyków, aby uzyskać widoczne rezultaty, przerywany post może trwać do 10 tygodni. Utrzymywanie zrównoważonej, niskokalorycznej diety i konsekwentne jej przestrzeganie sprawia, że chudniemy w taki sam sposób, jak poszcząc. Na podstawie opublikowanych badań wiadomo, że chociaż post może prowadzić do utraty masy ciała, różnica nie jest znacząca w porównaniu z osobami, które stosują dietę hipokaloryczną (niskokaloryczną). Prawdą jest, że dla niektórych osób łatwiej i wygodniej jest stosować technikę postu 3 razy w tygodniu niż stosować codzienną dietę niskokaloryczną. Jednak ułożenie i stosowanie się do planu dietetycznego jest zdecydowanie zdrowszym rozwiązaniem.

Wprawdzie możemy znaleźć w internecie gotowe plany dietetyczne, ale nie sprawdzą się one w każdym przypadku. Dlatego powinien on być układany indywidualnie – samodzielnie lub wykorzystując firmy specjalizujące się w tym np. Fabrykę Siły (sprawdź opinie o diecie z Fabryki Siły).

Wątpliwości związane z przerywanym postem.

Przerywany post jako sposób odżywiania się ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. W rzeczywistości wielu dietetyków i specjalistów nie zaleca jego stosowania. W każdym indywidualnym przypadku należy skonsultować się i ocenić, czy post może być pomocny, czy też szkodliwy.

Nie ma konkretnego i dokładnego czasu trwania postu, a przynajmniej nie naukowo, choć niektórzy dietetycy mówią o poście trzy razy w tygodniu. Istnieje szeroki zakres czasu trwania postu w celu zbadania jego skuteczności.

Post przerywany trwający ponad dwa miesiące (10 tygodni) jest jednym z okresów, w których można sprawdzić, czy cel został osiągnięty. W tym czasie można stracić około 3 do 5 kg wagi, ale w u każdego efekt ten będzie inny. Oczywiście od w od samego postu ważniejsze jest zachowanie zdrowej i zrównoważonej diety, w czasie kiedy nie pościsz. Ważne jest, żebyś stosował dietę dobrej jakości i korzystną dla zdrowia, a najlepiej pod nadzorem lekarza lub specjalistów ds. żywienia. Do tego warto przeprowadzić niezbędne i odpowiednie badania uzupełniające w każdym przypadku.

Jak przerywany post wpływa na moje zdrowie?

Udowodniono, że efekty przerywanego postu są takie same jak w przypadku diety niskokalorycznej. Badania wykazały, że po 4 tygodniach przerywanego postu co drugi dzień obserwuje się następujące efekty:

  • obniżenie poziomu cholesterolu;
  • uregulowanie ciśnienia krwi.

Do najczęściej zgłaszanych niepożądanych efektów przerywanego postu należą: zawroty głowy, osłabienie, zaparcia, wypadanie włosów, zainteresowanie jedzeniem i zmęczenie mięśni. Objawy te nie różnią się zbytnio od objawów zgłaszanych przez pacjentów stosujących niskokaloryczną dietę odchudzającą.


Regularne ćwiczenia fizyczne poprawiają wyniki odchudzania. Dzieje się tak dlatego, że mechanizmy odporności na stres są zmniejszone u osób, które się przejadają lub prowadzą siedzący tryb życia.

Najnowsze badania wykazały, że mechanizmy naprawcze, które komórki rozwijają podczas postu, pomagają opóźnić proces starzenia się. Poprawiają one również funkcje poznawcze, pamięć i mogą zapobiegać rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych. Aby korzystne efekty postu zostały osiągnięte, konieczne jest, aby okresy przyjmowania pokarmów odbywały się z zastosowaniem zrównoważonej i umiarkowanej kalorycznie diety.

Co można pić w czasie postu?

W okresie postu należy pić płyny, ale powinny to być napoje bezkaloryczne. Najlepszym z nich jest oczywiście zwykła woda. Możemy ją jednak doprawić kilkoma kroplami soku z cytryny lub jakiegoś innego. Pomocne w odchudzaniu mogą być również napary herbaciane, które mają działanie moczopędne, ale mają też przeciwwskazania, o których należy pamiętać. Na przykład zielona herbata nie jest zalecana dla osób z arytmią, niewydolnością wieńcową lub innymi problemami z sercem. W fazie postu należy unikać napojów alkoholowych, słodzonych napojów bezalkoholowych, soków, smoothie i innych napojów energetycznych. Dostarczają one niepotrzebnych kalorii.

Wnioski

Nie powinniśmy wprowadzać drastycznych zmian w diecie z powodu mody lub przemijających wpływów. Powinniśmy to robić jedynie, gdy tak zaleci lekarz lub inny wyspecjalizowany pracownik służby zdrowia. Zamiast postu przerywanego lepiej cały czas zdrowo się odżywiać, a waga nie powinna wykraczać poza zdrową normę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.